Antoni Gaudí i Cornet ve stručnosti

                                         


                                                 Antoni Gaudí i Cornet
                                                           (1852-1926)


Antoni Gaudí bývá sice obecně řazen mezi tvůrce secesního období, avšak, téměř zpravidla s významnou poznámkou konstatující, že autorův svébytný přístup k architektuře se v praxi otevřeně vymyká zařazení do jakéhokoli konkrétního slohu. Svým způsobem jej lze užít coby ukázkovou definici výjimečnosti v emotivně nezabarveném smyslu slova. Zatímco svět kolem něj se čím dál tím více soustředil na nové, k čistotě linií orientované průmyslově technické pojetí estetiky ve svém gradujícím rozchodu s minulostí, Gaudí obracel zrak k přírodě a skladbám nespočetných detailů. Rozmanitost a častá vzájemná nepodoba děl je svědectvím o neochotě k profesní lenosti, o zápalu duše neustále hledající dokonalejší formy a kombinace, ať už mají být od samého počátku nově vytvořeny, či vznikly rozvedením přístupů starších.

Proto lze některá mistrova díla označit za historizující, jiná za zcela novátorská po způsobu nikým nenásledované revoluce. Zkrátka hledíme na počiny jednotlivce, jenž jako by záměrně přehlédl technickou revoluci se všemi jejími společenskými dopady a soustředil se toliko na přírodní, od narození většině lidí kdesi hluboko v nitru vlastní pojetí krásy, přetrvávající v nás coby dědictví minulosti, volba mozku neochotného držet krok s vývojem vlastních technických děl, jemu známý svět pohlcujících.



U děl jako Casa Miló nevidíme snahu zjednodušit skladbu osvědčených architektonických „pravidel“, jako se stalo snahou mnohých soudobých tvůrců a v jisté pokročilejší formě i mottem velmi mnoha tvůrců 20. století, stejně jako se nejedná o okázalé manifestování nových možností a konečně, ani otrocké napodobování historických slohů. Co se před námi reálně prostírá je snaha využít pokroku stavitelských možností a stále více vzájemně propojeného světa k zdokonalení minulosti a jejímu přetavení v nové, vyspělejší podoby za současného opatrného braní zřetele na místo původu všech běžných estetických principů, tj. matku přírodu-to však ne nezbytně pro jakýkoli filozofický kontext, nýbrž jednoduše pro značnou přilnavost lidského oka k takto vznikajícím obrazům, zajištěnou v bez nadsázky surrealistické hloubce záběru.

Na místo čistých, pravoúhle pravidelných ploch nastupují křivky pokryté mořem detailu, i po tisícím spatření dopřávajícímu mysli bezpočet nových odhalení a podnětů, vše tvarově ovládáno rozvinutou podobou vžitých architektonických prvků kopulí, frontonů, ústupů a následných vysunutí tvaru fasád s římsami zdůrazňujícími hloubku prostoru. Vše přitom zkomponováno s neskonalou pečlivostí, hodnou oněch vzdálených dob středověku či renesance, kdy pro omezené budovatelské kapacity mnozí skvělí duchové neměli možnost doufat v šanci realizovat své úvahy ve víc než jedné či několika stavbách, pročež se každá z nich stávala objektem neskonale hýčkaným intelektuální pečlivostí a cílem touhy po dokonalosti.





Jak řečeno, Gaudí nezavrhoval staré struktury, ale ani je jen nekriticky nepřijímal. Přesněji je spíše využíval než následoval, promísil moderní představy svobodně žijící společnosti s přetrvávajícími „nejlepšími řešeními“ známými minulosti a přidal novodobý pokrok v technologiích, materiálu i přírodních vědách. To poslední je zvlášť důležité, neboť je poměrně nevhodně podceňovanou okolností, nakolik katalánskému architektu posloužili nové materiály a nakolik pouhé kritické přepracování struktury většinou postupy experimentu budovaných skvostů gotické architektury. Způsob, jakým byly koncipovány opěrné systémy se ve světle podobných úvah jevil jako zbytečně těžkopádný. Ve výsledku byly nakonec „přírodní“ linie užitečné nejen pro přirozenost s níž působily, nýbrž i jako reálně nejefektivnější řešení.


Pakliže by měly být hledány dva nejzásadnější rozdíly mezi složitou Gaudího tvorbou a jeho nejen současníky, nýbrž i nástupci, pak jde o řádem poutané moře zvlněného detailu proti rovné ploše a záplavu barev proti „čisté“ bílé. Jakéhosi hlubokého architektonického souputníka surrealismu, jenž již nenašel své opakovatele.














 Antoni Gaudí žil život samotáře, hluboce věřícího plně oddaného Bohu a své práci. Zemřel ve věku 73 let na následky porážky tramvají, když mu byla pro jeho vzezření nuzného tuláka až příliš pozdě poskytnuta pomoc.




Komentáře